Header Ads

  • Semasa

    'Projek' Masa Ibu Mengandung Menghasilkan Bayi Keputihan?? Ini Jawapan Doctor Yang Buat Ramai Terkejut!


    'Projek' Masa Ibu Mengandung Menghasilkan Bayi Keputihan?? Ini Jawapan Doctor Yang Buat Ramai Terkejut! - Antara fakta tidak benar yang masih berlegar-legar dalam dunia persalinan bayi adalah cecair mani boleh melekat di badan bayi. Disebabkan itu, ada sesetengah bayi yang lahir dengan lapisan putih di badan mereka.

    'Projek' Masa Ibu Mengandung Menghasilkan Bayi Keputihan?? Ini Jawapan Doctor Yang Buat Ramai Terkejut!


    Tidak tahu bagaimana perkara itu boleh tersebar, namun perlu ditegaskan bahawa lapisan keputihan itu bukan sekali air mani!

    Menurut portal kesihatan, Health Line, benda putih itu dikenali sebagai Vernix Caseosa - satu lapisan di atas kulit bayi yang bertindak sebagai lapisan pelindung. Ianya berwarna seperti putih dengan sifat seakan-akan keju.

    Lapisan vernix tercipta ketika bayi di dalam perut lagi dan kesan-kesan bahan itu mungkin masih boleh dilihat di kulit selepas kelahiran. Jadi, jelas sekali ia bukannya dari air mani.

    Fungsi vernix termasuklah melindungi kulit dari mengecut akibat terlalu lama dalam air (sama seperti kulit kita apabila mandi terlalu lama).

    Selain itu, vernix juga menyumbang kepada kulit lembut bayi selepas dilahirkan dan melindungi bayi dari jangkitan ketika di dalam perut.

    Berbalik semula kepada mitos tadi, seorang bapa yang juga pengguna sosial media yang popular dengan nama En. Matt, berkata dia pernah ditanya oleh rakannya mengenai kewujudan bahan seperti keju itu. Apa yang mengejutkan, ada orang yang datang melawat bayi tersebut berkata bahan itu sebagai air mani.

    Kawan saya sent gambar anak beliau baru lahir pada usia 39 minggu. Badan anak dipenuhi VERNIX semacam cheese. 

    Saudara mara datang melawat di wad hospital swasta. Kata mereka itu air mani melekat pada badan anak,sebab itu tidak elok bersama akhir kehamilan. 

    Tanya beliau Betul ke air mani? . Saya kata itu mitos. 

    Mana mungkin air mani boleh menembusi amniotic membranes yakni satu lapisan atau selaput yang melindungi bayi dan menampung amniotic fluid (air tuban).

    Manakala VERNIX. ketika di alam rahim lagi sudah terbentuk pada badan bayi untuk melindungi seluruh kulit bayi dari jangkitan dan akan meresap secara perlahan-lahan diakhir kehamilan dan selepas kelahiran. 

    Ia juga berfungsi sebagai pelembab kulit bayi selepas kelahiran dan agen atibakteria dan antiviral. Kebiasaanya bayi cukup umur VERNIX tidak kelihatan begitu banyak berbanding Bayi pramatang.

    Penjelasan mengenai VERNIX agak panjang lebar. Ini anda perlu lebih banyak masa untuk membaca dan bertanya kepada yang ahli. Cuma sebagai perkongsian santai dari saya sebagai orang awam,cream kuning seakan cheese itu bukan Air mani. Ia adalah VERNIX CASEOSA dan ia wujud ketika di alam rahim lagi.

    Sumber: Siakapkeli

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad